Социално учене и новата култура на учене


Изследователи като Джон Сийли Браун, Д. А.Уайли и E. K. Едуардс и много други разглеждат какво се отнася до приложението на Web 2.0 в образованието.Една от главните идеи е, че в дигиталната ера социалното учене се превръща в централен процес. Brown, например, описва нови характеристики на ученето.Той казва, че нашето разбиране на дадено съдържание, се изгражда, чрез разговори за съдържанието и взаимодействието с други хора.Резултатът е какво научаваме, когато използваме информационни технологии,а не как го научаваме.
Браун предлага и друга характеристика на социално учене.Тя предлага възможността за комуникация без физическо присъствие на едно и също място.Такава платформа с отворен код е Moodle.
В една серия видео лекции, изнесени пред университети и конференции, Браун защитава своето виждане за развитието на нова култура на учене в дигиталната ера.Според него най-важната способност на учащите е свързана с техните умения да създават и участват в групи.В тези групи ученето се извършва по следния начин:
-създаване - създаване и обмисляне - създаване, обмисляне и споделяне
Тези нови обстоятелства водят до променена култура на учене.Браун нарича тази култура „култура на уастие“ .Тя се характеризира с реципрочност, а идентичността на учещия се изгражда, чрез създаване и споделяне.
Ние се учим от други по същия начин, както те се учат от нас, взаимното учене се базира на социалния конструктивизъм (Лев Виготски) ,при това учене, студентите сами създават учебните материали и учат от от собствение си разработки или от тези на колегите си.Така вместо общност от пасивни реципиенти на информация се създава общност от изследователи.
Най-важното условие за успеха на учащите е способността им да образуват или да участват в малки групи за учене.Въз основа на едно изследване от Браун, Richard J. Light прави извода, че когато учащите учат на групи, дори и веднъж седмично стават по-ангажирани с процеса на обучение, по-добре подготвени за часовете и постигат по-добри успехи от тези, които работят самостоятелно.

С помощта на Twitter например, всички ученици могат да се включат в дадена дискусия без да се губи цял час в изчакване да се изкажат поотделно. Друго приложение e предаването на основните точки от материалът като кратки съобщения, с чиято помощ дори ученици, които не присъстват физически на занятието, могат да бъдат в течение на това, което се случва в класната стая. Също така могат да се предоставят помагателни материали и източници на информация в реално време от учителите и дори от учениците. Разбира се зависи само от авторитета на преподаващия всички туитове да бъдат на учебна тема, а не да заменят подхвърлянето на бележки през чиновете, но все пак не живеем в перфектен свят – спамът не може да бъде спрян. Чрез микро-блог системата могат да бъдат осъществявани и други полезни дейности, като например известия за промени в програмата или за предстоящи събития, съвместно прогресивно писане (учениците се редуват да пишат и допринасят по дадена тема) или туитване на фрази/изречения на чужд език със задача те да бъдат преведени.
 
Flickr може да се използва още за онлайн презентации, качване на снимки на проекти, създаване на виртуални екскурзии чрез функцията за геотагване (предаване на урок по история на мястото, за което се говори например), направа на дигитално портфолио, създаване на различни групи с цел ограничаване на достъпното съдържание и насърчаването на работа в екип между учениците. Също така може да бъде използван за онагледяване на определни въпроси, които могат да изникнат в процеса на преподаване, например по математика, история, биология. Други приложения в обучението могат да бъдат създаването на научни диаграми чрез опцията за добавяне на бележки по снимките и анализ на правилна терминология (в изкуството, инженерна и т.н.) чрез така наречените горещи точки (hot spots), за да свикнат учениците да я използват при коментирането на работата на своите съученици. На последно място, но не и по значение е, че Flickr помага на учениците да разберат и прилагат концепцията за права на интелектуалната собственост.

Няма коментари:

Публикуване на коментар